Za Zrenjanin se slobodno može reći da je grad mostova. U gradu ih ima jedanaest.
To ne čudi ako se zna da je Zrenjanin grad na reci a poslednjih decenija i na jezerima. Mnogi ne znaju da je najstariji most onaj Železnički, koji danas povezuje naselje Ruža Šulman sa naseljem Berbersko, građen krajem 19. veka, ozbiljno rekonstruisan 1937. i prošle godine.
Zrenjaninski mostovi su gvozdeni i betonski.
Zrenjaninci vole i da ih krste, iako je neverovatno da nijedan most nema zvanično ime. Kolokvijalno, to su Žuti most, most kod SUP-a (a ni SUP-a više nema pod tim imenom), most u Principovoj.
Ili Banana, Kifla, Gazela. Gazela je most na suvom, most koji odavno nema izvornu funkciju a novu nikako da mu smisle. Kifla je most koji povezuje ulicu Toše Jovanović sa naseljem Berbersko.
A Banana je betonski pešački most koji je nekad premošćavao Begej a danas vodi preko gradskog jezera.
Čini nam se da je tu oduvek, ali nije tako.
Most je izgrađen početkom 60-tih godina prošlog veka. U to vreme Begej je još tekao oko Male Amerike.
Nalazi se na kraju ulice Narodne omladine.
Preko Begeja nalazila se tadašnja industrijska zona. U njoj su bili Fabrika nameštaja, Žitoprodukt, stari Šinvoz. U ovim je preduzećima radilo nekoliko hiljada ljudi, od kojih je deo svakog dana prelazio most. Što je još važnije, preko reke je bila i gradska bolnica.
Most je imao veliki značaj za funkcionisanje grada.
No, kada je 1985. godine Begej preusmeren a na mestu gde je tekla rekla, izgrađeno jezero, most je izgubio funkcionalnu vrednost.
Stručnjaci kažu da estetsku nikada nije ni imao. Jednostavno, izgrađen je da olakša putovanje.
Danas ga slabo ko prelazi. Od industrijske zone sa druge strane nije ostalo gotovo ništa. Nema fabrike nameštaja, nema ni Šinvoza a na aparatima je Žitoprodukt.
Do druge strane može se i oko jezera.
O njemu se ne razgovara ni u jednom kontekstu. Most na suvom tu i tamo neko spomene, a Bananu niko i nigde. Istina, na njemu se ništa nije radilo decenijama, pa ništa i ne košta.
Ipak, kakav god da je, na neki je način deo graditeljske baštine i arhitekture grada.
Možda u nekim boljim vremenima dobije i neku namenu ili dodatnu estetiku.