Zanimljive teme, o prodaji i kupovini nekretnina, o tome kako urediti stan..

OD GVOZDENOG PUTA DO PRAZNIH STANICA

O
zeleznica

Nekad je na ovim prostorima voz bio nešto drugo. A ono što danas zovemo vozom bio je ajzliban – iskvareno izgovoren nemački naziv za gvozdeni put.

Nekad su bili ajzlibani, bokteri, rampe a sad je izgleda stigao – poslednji voz.

Nikada više voz neće ići od Zrenjanina do Vršca.

Šine, pragove i sve ostalo neko će povaditi i pretopiti u staro gvožđe a o tome da su nekada tuda išli vozovi još će neko vreme svedočiti prazne zgrade železničkih stanica. Dok i njih ne prodaju ili poruše.

A nekada se cela zajednica radovala kad je u njen grad stigao voz.

U naš grad, tada Veliki Bečkerek, prvi voz je stigao 1883. godine kada je otvorena pruga Veliki Bečkerek – Kikinda.

Na početku prošlog veka, Veliki Bečkerek dobija nekoliko železničkih stanica, što za putnički što za teretni saobraćaj.

Današnja jedina (Fabrika stanica više ne služi ničemu) železnička stanica u stvari je bila jedna od četiri i zvala se Veliki Bečkerek – Obala Begeja (između dva svetska rata Petrovgrad – Begej).

Sada glavna i jedina a nekada izgrađena na tadašnjoj obali Begeja, na oko kilometar udaljenosti od prve, tada glavne stanice – Veliki Bečkerek.

Glavna stanica postaje posle Prvog svetskog rata.

Pored prijemne zgrade, sačuvan je i niz objekata koji su bili u službi boljeg funkcionisanja železničkog saobraćaja.

Zrenjanin je krajem XIX veka bio veoma značajna tržnica žitarica i zbog toga su bili potrebni veliki žitni magacini, pogotovo pored transportnih sredstava.

U železničkom kompleksu Veliki Bečkerek – Obala Begeja bila su izgrađena dva magacina za primanje po 12 000 tona žita sa svojim kolosecima i pratećom opremom za tovarenje robe.

Kod stanice je izgrađen 200 metara dugačak zid pristaništa, gde su brodovi, kao druga važna transportna sredstva, mogli da pristanu i da uzmu novu robu. 

Danas jedva da i prijemna zgrada ima funkciju jer je i vozova i putnika sve manje.

Magacini, uglavnom napušteni i prazni, kao i ostali pomoćni objekti samo su nemi svedoci nekih prošlih vremena.

Sa železničke stanice danas kreću vozovi za Kikindu i odnedavno za Suboticu. Železnički most u Zrenjaninu trenutno je u rekonstrukciji a kada posao bude završen, valjda će krenuti i neki voz za Beograd.

Vozovi, šinobusi, stanice, ostaće u pričama dok se budu pričale, na starim razglednicama i fotografijama i u sećanju.

O autoru

Nadica Jakovljev
Nadica Jakovljev

Dugodišnja novinarka u štampanim i elektronskim medijima.
Novinarstvom se bavila u listu „Zrenjanin“, „ Zrenjaninskim novinama“, na radiju, trenutno radi kao novinar na portalu zrenjaninski.com.

Nadica Jakovljev Autor članka: Nadica Jakovljev
Zanimljive teme, o prodaji i kupovini nekretnina, o tome kako urediti stan..

Скорашњи чланци

Скорашњи коментари

Архиве

Категорије