Ujedinjene nacije proglasile su 2022. godinu Međunarodnom godinom stakla u cilju afirmacije staklarstva.
Od praistorije do modernog doba staklo je na mnoge načine postalo neizostavan deo civilizacije jer budi maštu stvaralaca a zadivljuje svojim fizičkim i estetskim svojstvima.
Čovek mu je pronalazio najrazličitiju namenu, od svakodnevne upotrebe do primene u nauci, umetnosti, građevinarstvu, oplemenjivanju života.
I zrenjaninski muzej priključio se obeležavanju Međunarodne godine stakla projektom “Staklena vitrina meseca“.
Projekat „Staklena vitrina meseca“ počeo je 15. marta i trajaće do 15. januara 2023. godine. Predstavlja ciklus od deset kamernih tematskih postavki koje će se realizovati u okviru stalne postavke Zbirke primenjene umetnosti Narodnog muzeja Zrenjanin.
Svakog 15. u mesecu sadržaj vitrine će se menjati, čime će se dobiti na dinamici načina prezentacije predmeta vezanih za staklarstvo i umetnost.
Tematika vitrina će biti raznovrsna i predstaviće proizvodni program pojedinih staklara, tehnike izrade staklenih predmeta, načine upotrebe stakla, pojedine tipove stakla karakteristične za različite evropske regione.
Dosada su predstavljeni Murano staklo, britansko staklo a do 14. jula , ako još niste, možete pogledati postavku banjskih čaša.
Kolevka ovog tipa stakla nalazi se u češkom mestu Teplice i njegov uspon bio je u direktnoj vezi sa razvojem banjskog lečilišta početkom XIX veka.
Tokom banjske sezone, odnosno od maja do septembra, Teplice su pulsirale kulturnim i privrednim životom. Sezonski trgovci iz Praga, zanatlije (graveri) i prodavci stakla iz oblasti Novog Bora i Kameničkog Šenova dolazili su u Teplice da prodaju svoju staklenu robu gostima banje.
Na kamernoj postavci „Banjske čaše“, koji se realizuje u okviru projekta „Staklena vitrina meseca“, predstavlјeni su primerci koji potiču iz Tepličke banje, Rogaške Slatine, Herkulove banje (Mehadia), ali i iz onih sa područja današnje Srbije, kao što su Vrnjačka i Sokobanja. U pitanju su mesta koja su Banaćanima u prošlosti bila najdostupnije a pripadaju periodu od sredine 19. veka, pa sve do Drugog svetskog rata.
Autor projekta je Dejan Vorgić, kustos Zbirke primenjene umetnosti Narodnog muzeja Zrenjanin.